Szeretettel köszöntelek a Ötvenesek Klubjában!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris részt vehetsz klubunk életében.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss Sára
Ötvenesek Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ötvenesek Klubjában!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris részt vehetsz klubunk életében.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss Sára
Ötvenesek Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ötvenesek Klubjában!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris részt vehetsz klubunk életében.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss Sára
Ötvenesek Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ötvenesek Klubjában!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris részt vehetsz klubunk életében.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss Sára
Ötvenesek Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egyre
több a problémás hitelügylet, az elégedetlen ügyfél. Hol lehet és
hogyan panaszt tenni a banki ügyintézés során felmerült gondjaink
esetén?
Első körben a pénzügyi szolgáltatónál
Mindig akkor és ott érdemes panaszt tenni, ahol bennünket a sérelem
ért. Panaszával mindenekelőtt forduljon ahhoz a pénzügyi szolgáltatóhoz
(pénztár, biztosító, hitelintézet vagy tőkepiaci intézmény), amelynek
szolgáltatását, eljárását kifogásolja. Akkor és ott, abban a fiókban,
ahol éppen az ügyét intézi. Panaszának orvoslása így, az Önnel
szerződött szolgáltatóval közvetlenül, gyorsan és egyszerűen
megtörténhet.
Ideális esetben. Azonban gyakran nem kapunk választ vagy azzal nem
értünk egyet.
Ebben az esetben a panaszt érdemes írásba foglalni és a szervezet
központi panaszkezeléséhez eljuttatni. Minden olyan érintett okiratot,
dokumentumot és levelezést másolati példányban érdemes csatolni a
panaszos levelünkhöz, amely az érdemi elbírálást elősegítheti.
A pénzügyi szervezet minden esetben köteles Önnek a panasz beérkezését követő 15 napon belül megválaszolni azt.
A panasz elutasítása esetén a pénzügyi szervezet Önt írásban
tájékoztatja arról, hogy panaszával - annak jellege szerint - mely
hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Meg kell
adnia továbbá az illetékes hatóság, illetve a pénzügyi szervezet
székhelye szerinti békéltető testület levelezési címét.
Ha nem megy, akkor Bankfelügyelet
Amennyiben nem kapunk választ vagy azzal nem vagyunk elégedettek, akkor
a "következő körben" fordulhatunk panaszunkkal a Pénzügyi Szervezetek
Állami Felügyeletének ügyfélszolgálatához. Szóbeli kifogást is itt
terjeszthetünk elő.
Célszerű minél pontosabban megjelölni azokat az iratokat, közléseket,
információkat, amelyek panasza alapjául szolgálnak. Ezeket lehetőleg
mellékelje panaszához. Jelölje meg a panaszban azt is, hogy milyen
igényt támaszt a pénzügyi szervezettel szemben.
A Felügyeletre érkező beadványok két típusba sorolandók: bejelentés vagy panasz. A
bejelentés tartalmazza a bejelentő és a bejelentett azonosításához
szükséges adatokat, a feltételezett jogsértés megjelölését, a
feltételezett jogsértést megvalósító konkrét magatartás leírását, a
feltételezett jogsértéssel kapcsolatos állításokat alátámasztó tényeket
és bizonyítékokat. Azon beadványoknál, amelyeknél a bejelentésre
vonatkozó kötelező tartalmi elemek legalább egyike hiányzik, panaszról
beszélünk.
A PSZÁF honlapján olvasható tájékoztató szerint mindkét eljárás célja
annak megállapítása, hogy valószínűsíthető-e (jog)szabálysértés a
felügyelt intézmény részéről a panaszolt ügyben. A bejelentés
végzéssel, a panasz pedig tájékoztató levél kiküldésével zárul, mely a
felügyelet ügyben kialakult álláspontját tartalmazza. Amennyiben a
bejelentési eljárás során valószínűsíthető valamilyen szabálysértés,
akkor a felügyelet az adott ügyben ún. bejelentés alapján indított
vizsgálatot fog lefolytatni.
A felügyelet a vizsgálattal kapcsolatos határozatát tájékoztatásul
közli a bejelentővel is. Elmarasztaló határozat birtokában ugyanis az
ügyfél a pénzügyi szervezettel szemben fennálló esetleges kártérítési
(vagy egyéb) igényét hatékonyabban tudja érvényesíteni egy bírósági
eljárás során.
Amennyiben a bejelentés alapján a PSZÁF azt állapítja meg, hogy az
ügyben jogszabálysértés nem valószínűsíthető, akkor a végzés ellen a
közléstől számított 8 napon belül jogorvoslati kérelemmel élhet a
panaszos, amelyet a Fővárosi Bíróság közigazgatási nemperes eljárásban
bírál el. Ha a bíróság megállapítja, hogy (jog)szabálysértés
valószínűsíthető és így a bejelentés alapján indított vizsgálat
indításának feltételei fennállnak, akkor a bíróság a PSZAF-ot eljárás
indítására kötelezheti.
A felügyelet eljárásának célja nem a fogyasztó egyéni (jog)sérelmének
orvoslása. Felügyeleti hatáskörben ugyanis nincs lehetőség az egyedi
szerződéses kapcsolatokból eredő jogviták államigazgatási úton történő
eldöntésére, valamint a felügyelt intézménytől valamely egyedi
intézkedés, kártérítés közvetlen kikényszerítésére, arra csak polgári
peres úton van mód.
A Felügyelet panasszal kapcsolatos eljárás esetén végzést nem hoz, Önt levélben tájékoztatja a kialakított álláspontjáról.
Békéltető testület vagy bíróság
Annak érdekében, hogy a panaszolt intézmény és a panaszos közötti vitát
a bíróságok igénybevétele nélkül sikerüljön megnyugtatóan rendezni,
lehetősége van arra, hogy panaszával békéltető testülethez forduljon. A
békéltető testületek a területi gazdasági kamarák mellett működő
független testületek, melyek egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő
eljárás keretében megkísérlik, hogy egyezséget hozzanak létre az ügyfél
és a pénzügyi szervezet között, ennek eredménytelensége esetén pedig
határoznak a vitában.
A békéltető testület eljárása ingyenes, a fogyasztó kérésére bevont
szakértő költségét azonban meg kell fizetni. Fontos tudni, hogy ez a
fajta eljárás csak akkor kezdeményezhető, ha a fogyasztó megkísérelte
közvetlenül is rendezni panaszügyét az érintett pénzügyi szervezettel.
A békéltető testület határozata ugyanakkor csak akkor kötelezi a pénzügyi szervezetet, ha annak előzetesen alávetette magát.
Fogyasztóvédelem
Szerencsére egyre nagyobb szerepet kap életünkben a fogyasztóvédelem,
egyre több lehetőségünk van a panasztételre. Az alábbi szervezeteket
ajánljuk szives figyelmükbe:
- INDRA Érdekvédő Egyesület panaszfelvételi űrlapja
- Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
- Fogyasztóvédő Alapítvány
A következő lépés már csak a bíróságra vezethet, nagyobb értékű
veszteség, kár okozása esetén erre is érdemes sort keríteni, bár nem
sok ilyen ügy indult és ritkán végződnek a panaszos ügyfél teljes
győzelmével...
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Zaklathat engem a bank?
Banki Panaszok Klub
Még csak most jön a feketeleves....
Ki menti meg a devizahiteleseket?